5 do’s and dont’s bij online bankieren
Oplichting tijdens het online bankieren komt steeds vaker voor. Internetcriminelen doen zich voor als uw bank en proberen via nagemaakte e-mails, sms-berichten en brieven, of via de telefoon, op slinkse wijze geld van u te ontfutselen. Ook kunnen ze zelfs proberen u zover te krijgen om uw bankpas op te sturen.
Wij delen 5 do’s en 5 dont’s waar u op moet letten tijdens het online bankieren. Bekijk ook de overzichtelijke infographic.
5 Do’s!
- Twijfelt u of een e-mail, sms, Whatsapp of telefoontje van uw bank is? Niet beantwoorden en niet op linkjes klikken. Check bij uw bank
- Bescherm uzelf tegen oplichting. Kijk bij uw eigen bank via welke officiële kanalen zij met u communiceren en welke waarschuwingen zij afgeven
- Heeft u per ongeluk toch inloggegevens en/of beveiligingscodes gedeeld, uw betaalpas opgestuurd of wordt er zonder uw toestemming geld van uw rekening afgeschreven? Neem dan direct contact op met uw bank
- Gebruik online bankieren op een computer en mobiele telefoon waarvan de software en beveiligingssystemen regelmatig worden bijgewerkt
- Bezoek de websites www.veiligbankieren.nl en www.fraudehelpdesk.nl voor tips om u te wapenen tegen betaalfraude, phishing en andere vormen van oplichting
5 Dont’s!
- Beantwoord geen telefoontjes, e-mails, Whatsappjes of sms’jes van derden die vragen om uw inloggegevens of om geld over te boeken
- Ga niet in op een verzoek om uw betaalpas op te sturen
- Open nooit uw online bankieromgeving via een toegestuurde link in een e-mail, Whatsapp-bericht of sms
- Laat nooit iemand online meekijken bij het inloggen in uw bankierenomgeving
- Deel geen beveiligingscodes van uw online bankierenomgeving met anderen
Op deze pagina leest u meer informatie over hoe u veilig gebruik kunt maken van online bankieren en hoe u uzelf kunt beschermen tegen oplichting.
Bron: AFM