5 do’s and dont’s bij online bankieren

door | dec 18, 2020 | Particulier, Zakelijk

Oplichting tijdens het online bankieren komt steeds vaker voor. Internetcriminelen doen zich voor als uw bank en proberen via nagemaakte e-mails, sms-berichten en brieven, of via de telefoon, op slinkse wijze geld van u te ontfutselen. Ook kunnen ze zelfs proberen u zover te krijgen om uw bankpas op te sturen.

Wij delen 5 do’s en 5 dont’s waar u op moet letten tijdens het online bankieren. Bekijk ook de overzichtelijke infographic.

5 Do’s!  

  1. Twijfelt u of een e-mail, sms, Whatsapp of telefoontje van uw bank is? Niet beantwoorden en niet op linkjes klikken. Check bij uw bank
  2. Bescherm uzelf tegen oplichting. Kijk bij uw eigen bank via welke officiële kanalen zij met u communiceren en welke waarschuwingen zij afgeven
  3. Heeft u per ongeluk toch inloggegevens en/of beveiligingscodes gedeeld, uw betaalpas opgestuurd of wordt er zonder uw toestemming geld van uw rekening afgeschreven? Neem dan direct contact op met uw bank
  4. Gebruik online bankieren op een computer en mobiele telefoon waarvan de software en beveiligingssystemen regelmatig worden bijgewerkt
  5. Bezoek de websites www.veiligbankieren.nl en www.fraudehelpdesk.nl voor tips om u te wapenen tegen betaalfraude, phishing en andere vormen van oplichting

5 Dont’s!

  1. Beantwoord geen telefoontjes, e-mails, Whatsappjes of sms’jes van derden die vragen om uw inloggegevens of om geld over te boeken
  2. Ga niet in op een verzoek om uw betaalpas op te sturen
  3. Open nooit uw online bankieromgeving via een toegestuurde link in een e-mail, Whatsapp-bericht of sms
  4. Laat nooit iemand online meekijken bij het inloggen in uw bankierenomgeving
  5. Deel geen beveiligingscodes van uw online bankierenomgeving met anderen

Op deze pagina leest u meer informatie over hoe u veilig gebruik kunt maken van online bankieren en hoe u uzelf kunt beschermen tegen oplichting.

Bron: AFM