Beleggingsfraude en BN’ers

door | jan 27, 2020 | Particulier

Meneer Karelse belt de AFM en vertelt dat hij waarschijnlijk is opgelicht. Hij snapt zelf niet dat hem dit is overkomen en schaamt zich. Hij hoopt dat hij het mis heeft en wil weten wat de AFM voor hem kan doen.

Zijn verhaal begint drie weken eerder. Op social media komt hij een advertentie tegen waarin een bekende Nederlander vertelt over een succesvolle investering in bitcoins. Meneer Karelse wordt nieuwsgierig. Hij weet niets over bitcoins en investeringen maar wordt getriggerd door het succes van de BN’er. Hij maakt 250 euro over naar het handelsplatform om deel te nemen en wordt al snel gebeld door een Engelssprekende man die hem gaat helpen rijk te worden.

Het begint met een investering van 5.000 euro. Het lijkt goed te gaan. Meneer Karelse wordt aangespoord om meer in te leggen. Nog eens 5.000 euro, daarna 10.000 euro. Er is veelvuldig telefonisch contact. De sfeer is eerst vriendschappelijk totdat hij zijn geld terug wil. Dat kan niet zomaar. Hij wordt onder druk gezet om extra geld in te leggen anders is hij zijn hele investering kwijt, ook wordt hij verzocht om een kopie van zijn ID-bewijs en creditcard mee te sturen. Meneer Karelse maakt met tegenzin nog eens 8.000 euro over. Zijn spaargeld is nu op. Nadat hij aangeeft niet meer te kunnen investeren en zijn geld terug te willen, blijkt geen contact meer mogelijk. Hij is slachtoffer van een boilerroom, beleggingsfraude via internet. De BN’er die voor deze oplichting is gebruikt, heeft niets met deze fraude te maken. Er is zonder toestemming gebruik gemaakt van zijn naam en foto.

Wat doet de AFM?

De AFM ontvangt regelmatig dit soort meldingen. Zij kijken altijd of de betrokken partij al bij hun bekend is. Staat de partij op een waarschuwingslijst? Als dat niet het geval is, kan de melding leiden tot onderzoek door de AFM, zodat de partij alsnog op de waarschuwingslijst komt.

De AFM kan alleen waarschuwen tegen dit soort praktijken en deelt ook informatie met andere organisaties die zich inzetten om deze vorm van oplichting terug te dringen. In dit soort gevallen is het verstandig om aangifte te doen.

Bron: AFM

Commitment verzekeringen heeft een nieuw logo!

En bij een nieuw logo hoort ook een nieuwe huisstijl. 
De komende periode wordt de nieuwe huisstijl doorgevoerd op de website.